Palapeli mindfulness-harjoituksena

Oletko koskaan ajatellut, että palapelin tekeminen voi olla myös meditatiivinen harjoitus sen lisäksi, että sen on mukavaa ajanvietettä. Etenkin, jos olet stressaantunut, palapelin tekeminen voi rauhoittaa mieltä ja kehoa, hidastaa sykettä sekä alentaa verenpainetta, ja näin ollen vähentää stressiä. Palapelin tekeminen vie sinut parhaimmillaan flow-tilaan, jolloin kaikki muu ympäriltä katoaa ja keskityt vain tavoitteen saavuttamiseen.

Palapelin tekeminen vähentää stressiä

Mindfulnessissa eli tietoisessa läsnäolossa keskityttään tähän hetkeen ja ollaan täysin läsnä tässä hetkessä. Palapeliä tehdessä keskityt vain sen tekemiseen, etkä ajattele muuta. Palapelin tekeminen voi myös tuoda kontrollin tunnetta ja helpottaa stressiä, sillä epävarmoina ja stressaavina aikoina asiat, jotka antavat hallinnan tunnetta, oli kyseessä pienikin asia, vaikuttavat mieleen rauhoittavasti.

Palapeli tuo luovuuden esiin ja sopii kaikenikäisille!

Palapeli voi toimia yhtä hyvänä mindfulness-harjoituksena kuin hengitysharjoitukset, kutominen tai piirtäminen. Lue artikkeli minfulnessista ja piirtämisestä täältä. Palapelin tekeminen auttaa parantamaan keskittymiskykyä ja aivojen stimulointi palapelillä voi auttaa tuomaan aivojesi luontaisen luovuuden esille. Tällainen aivojumppa auttaa virkistymään ja on hyvää välipuuhaa esimerkiksi työpäivän välissä ja olet sen jälkeen valmis uusiin haasteisiin ja jatkamaan päivää pirteämmin. Palapelit ovat oivia niin aikuisille kuin lapsille. Palapelit ovat hyviä lapsille, sillä ne kehittävät lapsen kognitiivisia taitoja. Esimerkiksi muistaminen, keskittyminen, tarkkaavuus, havaitseminen ja motoristiset taidot kehittyvät.

Eli palapelin tekeminen antaa mielenrauhaa ja rauhoittavaa tekemistä. Välillä on hyvä laittaa puhelin pois ja keskittyä oikeasti siihen mitä tekee. Tässä hektisessä maailmassa olisi hyvä välillä hengähtää ja nauttia yksinkertaisista asioista. Palapelin tekeminen on suositeltavaa iha kaikille! Ja kauniin palapelin voi vielä kehystää lopuksi seinälle.